DragRace 1/4 Mili

Zawody na dystansie ¼ mili czyli Drag Race!

Zajmujemy się prowadzeniem takich zawodów od prawie 10 lat a nasz sprzęt pomiarowy został opracowany tak by wyniki były tak dokładne jak tylko możliwe.

Czym jest ¼ mili / Drag Race?

To zawody, w których dwa pojazdy na dwóch oddzielonych od siebie torach stają do wyścigu, który pierwszy, startując od 0, przejedzie dystans ¼ mili czyli potocznie mówiąc 400m a faktyczne jest to 402,336. Sport wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i tam również jest nazywany Drag Racing.
Na całym dystansie poustawiane są specjalne czujniki, które wysyłają informację do maszyny sterującej o sytuacji na każdym torze. Od zapalenia się zielonego światła do przecięcia linii ostatniego czujnika liczony jest czas. Jest to tak zwany czas ET+RT (Elapsed Time + Reaction Time). Daje on odzwierciedlenie który kierowca dotarł pierwszy do mety. Czas RT, czyli po polsku czas reakcji jest to czas między zapaleniem się zielonego światła, a przecięciem pierwszego punktu kontrolnego, co w walonym tłumaczeniu jest czasem jaki potrzebował kierowca na wciśnięcie gazu po zapaleniu się zielonego światła. Czas ET mierzony jest od przecięcia pierwszego punktu, do przecięcia ostatniego. Jest to faktyczny czas przejazdu pojazdu od startu do mety.
Czas ET na naszych zawodach jest wyznacznikiem osiągów samochodu i względem tego czasu, zawodnicy kwalifikują się do finałów. Każdy zawodnik ma (zależności od regulaminu konkretnej imprezy) od 3 przejazdów kwalifikacyjnych i jak najszybszy przejazd znajdzie się w grupie 4 najlepszych w danej klasie to bierze udział w finałach.
W finałach za to ważny jest czas ET+RT. Dla czego? Wyłoniliśmy z danych klas najszybsze pojazdy. Czas ET+RT jest czasem w którym nie liczy się tylko pojazd, ale też osoba, która siedzi za kierownicą.
By móc trenować i sprawdzać siebie i swoje auto podajemy również czas przejechania 60ft, czyli pierwszych 18,288 metra. Daje to informację kierowcy jak dobrze wyszedł m u start.
Dodatkowym smaczkiem jest pomiar prędkości pojazdu na linii mety.

Jak wygląd podział klas w wyścigach równoległych?

B1 – Benzyna do 2200cm3
B2 – Benzyna od 2201 do 3000cm3
B3 – Benzyna od 3001 do 4400cm3
B4 – Benzyna od 4401cm3
T1 – Turbo benzyna do 2000cm3 FWD/RWD
T2 – Turbo benzyna od 2001cm3 FWD/RWD
T3 – Turbo benzyna do 2000cm3 AWD
T4 – Turbo benzyna od 2001cm3 AWD
D1 – Diesel do 2500cm3 FWD/RWD
D2 – Diesel od 2501cm3 FWD/RWD
D3 – Diesel AWD
M1 – Motocykle do 750cm3
M2 – Motocykle od 751cm3

Samochody elektryczne są zaliczane do klasy Turbo
Jako Turbo uznawane jest: Turbo, Kompresor, Nitro, Metanol

Legenda:
FWD- napęd na przednią oś
RWD- napęd na tylną oś
AWD- napęd na 4 koła

Kto może startować w wyścigach, jakie warunki muszę spełniać ja i pojazd?

W naszych zawodach może startować każdy. Warunkiem jest:

  • Wiek 18+ i posiadanie ważnego prawa jazdy – zastrzegamy sobie możliwość weryfikacji, jeżeli kierowca wyda się podejrzanie młody, lub jego umiejętności za kierownicą będą wskazywać że siedzi tam pierwszy raz,
  • Stan pojazdu nie może zagrażać życiu kierowcy, widzów jak i obsługi imprezy,
  • Motocykliści obowiązkowo w kasku, dedykowanym stroju i butach. W klapkach, koszuli w kratę i słomianym kapeluszy niestety nie pozwolimy wystartować.
  • Dla samochodów, których czasy schodzą poniżej 10s, w przypadku jazdy z nadwoziem otwartym lub bez przednich szyb również wymagamy posiadanie kasku.
  • Nie bycie pod wpływem alkoholu i środków odurzających. Niestety taka osoba będzie automatycznie usuwana z imprezy.

Gdy spełniasz powyższe warunki, jedyną rzeczą jakąś musisz zrobić to udać się do biura zapisów zlokalizowanego w przyczepie przy linii startu, wypełnić krótki formularz o Tobie i pojeździe, pobrać numer startowy, nakleić na pojazd w widocznym miejscu i UWAGA! Najważniejsze! Kolejną rzeczą jaką koniecznie trzeba zrobić to dobrze się bawić 🙂

Jak działa nasz sprzęt pomiarowy?

Tworząc nasz sprzęt głównym celem była dokładność pomiarów. Urządzenie mierzy czas przejazdu, więc dokładność całego urządzenia zależy od dokładności pomiaru czasu. Co mierzy najdokładniej czas? Zegar atomowy. Jak załatwić sobie dostęp do takiego zegara? Odpowiedź jest prosta, system GPS. Czas GPS jest odmierzany przez sieć zegarów atomowych używanych w globalnej sieci satelitarnej GPS, taka definicja widnieje w Wikipedii. Obecnie dokładność odmierzania czasu przez zegar atomowy to 10-10 sekundy, czyli 0,1 nanosekundy! 0,00000000001s

W momencie przecięcia przez pojazd wiązki z fotoceli na stracie zatrzymywany i zapamiętywany jest dokładny czas, gdyż fotocela jest podpięta bezpośrednio do modułu GPS który pobiera czas z zegara atomowego. By ograniczyć ilość przewodów i możliwość opóźnienia sygnału przechodzącego przez ponad 400m przewody, taki moduł GPS jest zamontowany przy każdej parze fotocel. Na starcie, na 60ft, na finiszu. Po przejeździ zebrane czasy są przesyłane radiowo do głównej maszyny, gdzie są od siebie odejmowane, dając nam czas przejazdu, reakcji 60ft itp.

Czy to oznacza, że nasz sprzęt ma dokładność rzędu 0,00000000001s? Oczywiście, że nie. Dokładność urządzenia jest taka jak dokładność najsłabszego komponentu. Nasze fotocele posiadają dokładność rzędu 5 – 6 miejsc po przecinku. Dla tego ze spokojem możemy podawać wyniki przejazdów z trzema miejscami po przecinku 00,000 wiedząc, że i tak nasza maszyna mierzy jeszcze dokładniej.

No dobra sprzęt, sprzętem. To tylko urządzenie, każde może zawieźć. Dla tego przeważnie na lotnisku jesteśmy już o 6 rano, rozkładamy urządzenia i rozpoczynają się testy. Wyniki pomiarów sprawdzamy z zainstalowanymi w naszych samochodach urządzeniach Racelogic i Draggy. Następnie jak zjawiają się zawodnicy po otwarciu bram, pozwalamy na wolne przejazdy które są dodatkowym testem. Wśród Was cały czas krążą nasze auta z dodatkowymi systemami pomiarowymi by mieć pewność, że gdy rozpoczniemy zawody wszystko będzie, jak należy. Jednak podczas startów, by spać spokojnie, co jakiś czas i tak puścimy auto weryfikacyjne, tak dla pewności i jeszcze większej pewności.